Methodiek

De deelnemer staat centraal. Het is zijn of haar moment.
Zoals in elke onderwijsleersituatie begint het werken met rollenspellen en acteurs met het formuleren van de (leer)doelen. Het inhuren van een trainingsacteur is een zeer adequaat middel voor het versterken van gedragscompetenties in specifieke situaties en voor het experimenteren met productieve gedragsalternatieven.

Het verwerven en ontwikkelen van communicatievaardigheden en productieve gedragsalternatieven vereist meer dan cognitieve activiteiten. De deelnemer moet aan den lijve ondervinden wat ‘in communicatie treden’ betekent. Pas door het zelf te doen, concreet te ervaren, hierover te reflecteren en vervolgens opnieuw te experimenteren kan door een proces van ervaringsleren de nodige competentie groeien. Theorie en het inzetten van acteurs is nooit een doel op zich. Het is altijd een middel om beter te communiceren en pro-actief te zijn in situaties waarin effectief communiceren voorwaarde is voor het adequaat leveren van een dienst.

Assessment
De acteur heeft een breed spectrum aan methodieken in huis waarmee hij de kandidaat uitnodigt om gedragscompetenties te laten zien. In tal van hogeschool- en academische opleidingen wordt gebruik gemaakt van simulatiecontacten voor het toetsen van sociale- communicatieve- en therapeutische/verpleegkundige vaardigheden. Het betreft opleidingen tot arts, fysiotherapeut, verloskundige, maatschappelijk werker, jeugd- en gehandicaptenzorg enzovoort. Ook wordt de meerwaarde van acteurs steeds meer binnen organisaties en instellingen onderkend.

Training
De deelnemer ervaart welke manier van communiceren iets bijdraagt en welk gedrag frustratie kan opleveren.
Er is sprake van bewustwording tijdens het spel en tijdens de nabespreking;
Hoe denkt iemand, wat voor een gevoel roept dat bij iemand op en hoe uit zich dit in (verbaal en non verbaal) gedrag.

De acteur is een persoon die ten behoeve van opleidings, of bijscholingsdoelen van hulpverleners, frontoffice professionals of management teamleden geleerd heeft klachten, problemen, symptomen en emoties op een natuurlijke wijze weer te geven of na te bootsen tijdens een gesprek en is achteraf in staat inhoudelijk en/of persoonlijk feedback te geven over het functioneren en handelen van de deelnemer. (lees verder)

Prof. de Langen Wendelsstraat 12
6524 RM Nijmegen
T 06 2495 2278
Designed by Bruun Laeven  and Marino Essed.
Copyright © Bureau Scherp. All rights reserved.